Dla biznesu

LNG małej skali

LNG małej skali jest alternatywą dla gazu dostarczanego gazociągami. Pozwala na zaopatrywanie w gaz odbiorców nieprzyłączonych do sieci przesyłowej, pokrywanie krótkoterminowych, szczytowych potrzeb bądź jest wykorzystywany jako paliwo do napędu pojazdów z napędem LNG, w tym bunkrowania statków. Aktualnie transport LNG małej skali odbywa się drogą lądową za pomocą autocystern samochodowych i ISO-kontenerów. Wkrótce zostanie poszerzony o możliwość wysyłki drogą morską w oparciu o stanowisko załadunku statków do przewozu LNG na terenie terminala w Świnoujściu

Dywersyfikacja

W celu dywersyfikacji oraz zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski w 2020 roku nawiązaliśmy współpracę z litewską spółką KN Energies, w wyniku czego jesteśmy wyłącznym użytkownikiem nabrzeżnej stacji odbioru i przeładunku LNG małej skali w litewskiej Kłajpedzie. Stacja odbioru i przeładunku w Kłajpedzie wyposażona jest w pięć zbiorników o łącznej pojemności 5 tys. m3, co przekłada się na 2250 t gazu skroplonego. Funkcjonują tam dwa stanowiska załadunku autocystern lub ISO-kontenerów. Naturalnymi odbiorcami LNG są instalacje regazyfikacji zlokalizowane w północno-wschodniej części Polski.

Na rynek trafia także LNG z funkcjonujących w ramach Grupy ORLEN odazotowani i jednocześnie wytwórni gazu skroplonego w Odolanowie i Grodzisku Wielkopolskim. To właśnie te instalacje były pionierami produkcji LNG na terenie Polski.

Alternatywa dla gazociągów

Trwają prace nad projektem pływającego terminalu LNG (FSRU) w Gdańsku, którego oddanie do użytku szacuje się na przełom 2027 i 2028 roku. Oznacza to, że w przeciągu kilku, najbliższych lat oferta Grupy ORLEN zostanie poszerzona o możliwość załadunku LNG na autocysterny w Trójmieście.

Zastosowanie LNG małej skali: 

  • na potrzeby odbiorców końcowych nieprzyłączonych do sieci przesyłowej (w tym odbiorców wrażliwych na tzw. Wyspach LNG)
  • jako paliwo trakcyjne (transport drogowy i morski)
  • zastosowania przemysłowe (szerokie spektrum branż)