SPRZEDAŻ
Paliwo lotnicze
Małgorzata Kaczorowska-Piesak
Odpowiadam za współpracę handlową i sprzedaż paliwa lotniczego JET A-1 do międzynarodowych kontrahentów z całego świata. Negocjuję warunki współpracy z polskimi i zagranicznymi liniami lotniczymi. To są transakcje, których wartość dochodzi nawet do kilku miliardów złotych.
Czym pachnie ta branża? Przewrotnie można powiedzieć, że niczym. Paliwo lotnicze jest bezwonne, nie posiada oktanów, jest odsiarczoną naftą, na której samoloty latają ze względu na dużą zawartość energii w jednej kropli. Rzadko używamy słowa "samolot" - w środowisku mówimy o statkach powietrznych.
Współpracuję z portami lotniczymi, firmami wykonującymi usługi na lotniskach w Polsce i Czechach czyli agencjami handlingowymi, przewoźnikami cargo, właścicielami awionetek, organizacjami i międzynarodowymi zrzeszeniami lotniczymi. To międzynarodowy rynek i hermetyczna branża. Jak mówimy: „Once in aviation, forever in aviation”.
Zaufanie, reputacja i wieloletnie relacje biznesowe to w tej branży podstawa. Można powiedzieć, że każdy każdego zna, dlatego poza wiedzą merytoryczną ważna jest umiejętność budowania i utrzymywania kontaktów z ludźmi z wielu krajów i kultur, prowadzenia „small talków”. Handlowcy na całym świecie tworzą jedną wielką społeczność. W Polsce ludzi zajmujących się paliwem lotniczym można policzyć na palcach jednej ręki, więc często rozmowy biznesowe zaczynają się od tematów nieformalnych.
Reprezentuję ORLEN jako Partnera Strategicznego w Międzynarodowym Stowarzyszeniu Przewoźników Powietrznych (IATA- International Air Transport Association). Karierę zawodową zaczęłam w Polskich Liniach Lotniczych LOT, w obszarze zakupów paliwa JET-1. W 2009 rozpoczęłam pracę w Grupie ORLEN - najpierw jako Dyrektor Handlowy w ORLEN Aviation (dawny PETROLOT), obecnie pracuję w ORLEN. Mam satysfakcję z pracy w tak ciekawej branży oraz osiągnięcia takie jak wprowadzenie produktów ORLEN na lotnisko w czeskiej Pradze czy stworzenie w Czechach oddziału ORLENU. To co najciekawsze, to nowe projekty w których uczestniczę związane ze zrównoważonym paliwem lotniczym SAF, nowym lotniskiem - Centralnym Portem Lotniczym, czy ekspansje na kolejne rynki zagraniczne.
Dlaczego ORLEN?
To jest firma która jest liderem innowacji i zmian. Mam wpływ i uczestniczę w wielu innowacyjnych projektach, których prawdopodobnie nie miałabym okazji realizować nigdzie indziej w branży.