06.05.2005

Debata o rynku stacji paliw

Bezpośrednio przed debatą Wiceprezes Wojciech Heydel przedstawił plan rozwoju sieci detalicznej, który zakłada osiągnięcie przez Koncern efektywności pozwalającej na długofalowy wzrost wartości firmy. Strategia zakłada przede wszystkim odwrócenie negatywnego trendu udziału w rynku paliw i osiągnięcie minimum 30 proc. udziału do 2009 r.

Prezes Heydel zwrócił uwagę, że PKN ORLEN chce pozyskać większą ilość klientów biznesowych, zarówno spośród dużych koncernów, jak i małych i średnich przedsiębiorstw. Strategia zakłada również zmianę w relacjach z klientami stacji paliw, poprzez segmentację sieci na dwa standardy – Premium oraz Ekonomiczny. Oferta Premium, działająca pod marką ORLEN - skierowana będzie do klientów zorientowanych na wysoką jakość i standardy obsługi. Na stacjach o tym standardzie klienci będą mogli zatankować paliwa Premium oraz skorzystać z szerokiej oferty produktów i usług pozapaliwowych dostępnych w sklepach przy stacjach. W standardzie Premium z logo ORLEN będą działać stacje umieszczone w najatrakcyjniejszych lokalizacjach (największe miasta i trasy tranzytowe). Standard Ekonomiczny skierowany będzie do klientów zwracających uwagę na cenę. W ich ofercie znajdą się paliwa w konkurencyjnych cenach oraz produkty pozapaliwowe dostępne na większości stacji. Sieć stacji ekonomicznych zbudowana będzie w oparciu o stacje położone w mniej atrakcyjnych lokalizacjach.

Obecni na sali prowadzący mniejsze stacje paliw w swoich wypowiedziach potwierdzili zainteresowanie segmentem Ekonomicznym, widząc w tym swoją szansę funkcjonowania na rynku. Marek Pietrzak, Prezes Stowarzyszenia Niezależnych Operatorów Stacji Paliw, przyznał, że współpraca z dużą firmą daje wiele korzyści, bo klienci bardziej ufają firmom z ujednoliconym systemem identyfikacji wizualnej i podobną jakością obsługi. Z dużą ciekawością przyglądano się koncepcji zwiększenia i optymalizacji nakładów inwestycyjnych na budowę stacji paliw, centralizacji zarządzania cenami detalicznymi oraz kategoriami produktów. Istotnym elementem debaty była rola przeprowadzanej restrukturyzacji w Spółce. Prezes Heydel potwierdził informację, że program restrukturyzacji ma zintegrować strukturę sprzedaży tak, aby efektywnie zarządzała wszystkimi jej kanałami.