DLA BIZNESU
Paliwo do turbinowych silników lotniczych F-34
Charakterystyka
Paliwo do turbinowych silników lotniczych F-34 jest produkowane z komponentów uzyskiwanych w określonym reżimie technologicznym w procesach destylacji, hydroodsiarczania i hydrokrakingu. Komponenty odpowiadają ustalonym wymaganiom jakościowym. Paliwo lotnicze F-34 nie zawiera dodatku zapobiegającego krystalizacji wody w paliwie i jest produkowane na podstawie normy obronnej NO-91-A258-2+A1. Paliwo F-34 uszlachetniono dodatkami antyelektrostatycznym, antyutleniającym i antykorozyjno-smarnościowym.
Zastosowanie
Paliwo lotnicze F-34 jest przeznaczone do napędu turbinowych silników lotniczych stosowanych w lotnictwie wojskowym.
Właściwości
Nazwa właściwości | Jednostka miary |
Wymaganie | Metoda badań wg |
Wygląd zewnętrzny | - | ciecz klarowna i jasna, wolna od nierozpuszczonej wody, osadów i zawiesin |
NO-91-A258-1 p. 2.1 |
Barwa | - | podawać | ASTM D 156 |
- | od bezbarwnej do jasnożółtej |
wzrokowo | |
Liczba kwasowa, nie większa niż | mg KOH/g | maks. 0,015 | NO-91-A258-1 p. 2.2 lub ASTM D 3242 |
Zawartość węglowodorów aromatycznych | %(V/V) | maks. 25,0 maks. 26,5 |
PN-EN 15553 lub ISO 3837 lub ASTM D 1319 lub ASTM D 6379 |
Zawartość siarki ogólnej | %(m/m) | 0,30 | PN-EN ISO 20846 lub PN-EN ISO 20884 lub PN-EN ISO 8754 lub ASTM D 2622 lub ASTM D 5453 lub ASTM D 4294 |
Zawartość siarki merkaptanowej | %(m/m) | 0,003 | PN-ISO 3012 lub ASTM D 3227 |
lub | |||
Test Doctora | - | negatywny | PN-ISO 5275 lub ASTM D 4952 |
Gęstość w temperaturze 15oC | kg/m3 | od 775,0 do 840,0 | NO-91-A258-1, p. 2.3 lub, PN-EN ISO 3675 lub, PN-EN ISO 12185 lub ASTM D 1298 lub ASTM D 4052a |
Temperatura zapłonu | oC | min. 38,0 | ASTM D 93 lub PN-EN ISO 2719 |
oC | min. 37,0 | ASTM D 56 | |
Skład frakcyjny c: | |||
- temperatura początku destylacji, | oC | podawać wynik | PN-EN ISO 3405 lub ASTM D 86a |
- 10 % (V/V) destyluje do temperatury, | oC | maks. 205,0 | PN-EN ISO 3405 lub ASTM D 86a |
- 20 % (V/V) destyluje do temperatury, | oC | podawać wynik | PN-EN ISO 3405 lub ASTM D 86a |
- 50 % (V/V) destyluje do temperatury, | oC | podawać wynik | PN-EN ISO 3405 lub ASTM D 86a |
- 90 % (V/V) destyluje do temperatury, | oC | podawać wynik | PN-EN ISO 3405 lub ASTM D 86a |
- temperatura końca destylacji, | oC | maks. 300,0 | PN-EN ISO 3405 lub ASTM D 86a |
- pozostałość, | % (V/V) | maks. 1,5 | PN-EN ISO 3405 lub ASTM D 86a |
- straty, | % (V/V) | maks. 1,5 | PN-EN ISO 3405 lub ASTM D 86a |
Temperatura krystalizacji, max. | oC | maks. -47,0 | ISO 3013 lub ASTM D 2386 lub ASTM D 5901 lub ASTM D 5972 lub ASTM D 7153 lub ASTM D 7154 |
Lepkość kinematyczna w temperaturze -20oC | mm2/s | maks. 8,00 | PN-EN ISO 3104 lub ASTM D 445 |
Wartość opałowa, nie mniejsza niż | MJ/kg | 42,80 | PN-C-04062 lub PN-C-04198 p. 2.4.2 lub ASTM D 240 lub ASTM D 4809 lub ASTM D 3338 |
Działanie korodujące na miedź, w czasie 2 h, w temperaturze 100oC | stopień korozji | maks. 1 | PN-EN ISO 2160 lub ASTM D 130 |
Zawartość żywic obecnych | smg/100 cm3 | maks. 7 | PN-EN ISO 6246 lub ASTM D 381 |
Stabilność termiczna (metoda JFTOT) | |||
temperatura testu, nie mniej niż 260oC: - spadek ciśnienia na filtrze, - osady na rurze: |
kPa (mm Hg) | 3,33 (25,0) | ASTM D 3241 |
a) wg metody VTR – osady i osady o barwach nietypowych (P) i nienaturalnych (A) | kPa (mm Hg) | poniżej 3 nie występują |
ASTM D 3241 |
b) wg metody ETR lub ITR - średnia grubość osadu na powierzchni 2,5 mm2 | nm | maks. 85 | ASTM D 3241 |
Wskaźnik wydzielania wody (MSEP): | |||
- paliwo przed dodaniem dodatku antyelektrostatycznego | - | min. 85 | PN-V-04017 lub ASTM D 3948 |
- paliwo zawierające dodatek anty-elektrostatyczny | - | min. 70 | PN-V-04017 lub ASTM D 3948 |
Właściwości spalania – jedno z podanych wymagań powinno być spełnione: - wysokość niekopcącego płomienia |
mm | min. 25,0 | PN-ISO 3014 lub ASTM D 1322 |
lub | |||
- wysokość niekopcącego płomienia | mm | min. 19,0 | PN-ISO 3014 lub ASTM D 1322 |
i | |||
- zawartość węglowodorów naftalenowych | % (V/V) | maks. 3,00 | ASTM D 1840a |
Zawartość wodoru, nie mniej niż | % (m/m) | min. 13,4 | PN-V-04029 NO-91-A528 lub ASTM D 3343 lub ASTM D 3701 |
Oddziaływanie z wodą, ocena powierzchni międzyfazowej | stopień | maks. 1b | ISO 6250 lub ASTM D 1094 |
Przewodność elektryczna | pS/m | od 50 do 600 | PN-ISO 6297 lub ASTM D 2624 |
Zawartość dodatku przeciwkorozyjno-smarnościowegoh | mg/dm3 | NO-91-A258-1 p. 2.4 | |
Zawartość ciał stałych | mg/dm3 | maks. 1,0 | PN-V-04031 lub ASTM D 2276 lub ASTM D 5452 |
Czas filtrowania | min | maks. 15 | PN-V-04031 |
Smarność BOCLE, średnica skazy | min | maks. 0,85 | NO-91-A524 lub ASTM D 5001 |
Zawartość dodatku zapobiegającego krystalizacji wody w paliwie1 |
% (V/V) | od 0,10 do 0,15 | NO-91-A258-1 p. 2.5 lub ASTM D 5006 |
Indeks cetanowy | - | podać wynik | PN-EN ISO 4264 lub ASTM D 976 |
Zawartość estrów metylowych kwasów tłuszczowych (FAME) | mg/kg | nie zawiera | ASTM D 7797 lub IP 585 lub IP 590 lub IP 599 |
1 Nie dozuje się w ORLEN S.A. Dozowanie odbywa się przez użytkownika zakupionego paliwa. |