Paliwa żeglugowe: dostosowanie do FuelEU Maritime
W 2023 w Unii Europejskiej zostało przyjęte Rozporządzenie FuelEU Maritime. Jego celem jest konsekwentne zwiększenie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych oraz zastępczych źródeł energii w transporcie morskim w całej Unii. W Rozporządzeniu wprowadzono wymogi dotyczące zużycia energii na statku, w tym w szczególności wartość dopuszczalnej intensywności emisji gazów cieplarnianych pochodzących ze zużycia energii na statku w latach 2025, 2030, 2035, 2040, 2045 i 2050. Mimo, że rozporządzenie jest aktem prawa unijnego obowiązującym bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich konieczne jest zharmonizowanie przepisów krajowych z przepisami Rozporządzenia FuelEU Maritime, w tym w szczególności dostosowanie definicji legalnych, wyznaczenie organów właściwych i wprowadzenie sankcji za działanie niezgodne z przepisami.
W tym celu polski projektodawca opracował projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz niektórych innych ustaw (UC 61). W projekcie przyjęto również przepisy harmonizujące przepisy krajowe z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniającym rozporządzenie (UE) 2015/757 w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dodatkowych gazów cieplarnianych i emisji z dodatkowych typów statków.
Ze względu na ograniczoną możliwość wprowadzania w projekcie zmian (polski projektodawca jest ograniczony w tym zakresie przepisami Rozporządzenia FuelEU Maritime) oraz jedynie pośredni wpływ przepisów na działalność ORLEN S.A. Spółka ograniczała się do przedstawienia uwag dotyczących m.in.:
- zmiany techniki prawodawczej w odniesieniu do wprowadzania określonych definicji z Rozporządzenia FuelEU Maritime,
- usunięcia obowiązku posiadania kopii pisemnego potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym,
- wyjaśnienia wątpliwości interpretacyjnych dotyczących stosowania obowiązków Rozporządzenia FuelEU Maritime wobec statków zacumowanych przy nabrzeżu w porcie zawinięcia oraz
- doprecyzowania przepisów określających termin przekazania Komisji Europejskiej zarządzenia właściwego dyrektora urzędu morskiego za pośrednictwem ministra właściwego ds. gospodarki morskiej.
W ramach konsultacji publicznych Spółka zgłosiła ponadto postulat odnoszący się do wprowadzenia przepisów uszczelniających rynek paliw żeglugowych – morskich i śródlądowych. Zdaniem Spółki przedstawione propozycje wpłyną pozytywnie na realizację tego Rozporządzenia poprzez umożliwienie właściwym organom administracji podejmowanie skutecznych działań kontrolnych.
Materiały do pobrania: