Zmiana Prawa Lotniczego: dostosowanie do ReFuelEU Aviation
W 2023 r. w Unii Europejskiej zostało przyjęte Rozporządzenie ReFuelEU Aviation, które reguluje m.in. obowiązkowy udział zrównoważonych paliw lotniczych („SAF”) w paliwach dostarczanych na główne lotniska w Unii Europejskiej. Zrównoważone paliwa lotnicze to paliwa, które w porównaniu z tradycyjnymi paliwami lotniczymi, nie emitują tak dużych ilości gazów cieplarnianych. Obowiązkami z rozporządzenia ReFuelEU Aviation będą objęci dostawcy paliw lotniczych, czyli takie podmioty jak ORLEN S.A., operatorzy statków powietrznych oraz zarządzający portami lotniczymi.
Operatorzy statków lotniczych będą od 1 stycznia 2025 r. zobowiązani do tankowania paliwa w unijnych portach lotniczych, a dostawcy paliw lotniczych do zapewnienia w paliwie lotniczym co najmniej 2% udziału SAF. Wymagany udział będzie wzrastał co 5 lat aż do 70% w 2050 r. Mimo że rozporządzenie unijne jest aktem prawa unijnego obowiązującym bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich, wymagane jest dostosowanie prawa krajowego do przepisów tego rozporządzenia. Taka intencja leży u podstaw projektu UC 68, do którego ORLEN S.A. przedstawiła w konsultacjach publicznych stanowisko.
Kluczowym postulatem ORLEN S.A. jest zmiana definicji „dostawcy paliwa lotniczego”. Projektowana definicja jest wadliwa, nie uwzględnia bowiem podmiotów, które rzeczywiście sprzedają paliwo lotnicze bezpośrednio operatorom statków powietrznych i są stroną umów sprzedaży, czyli takich podmiotów jak ORLEN S.A. W nieprawidłowy sposób projektodawca dąży do powiązania statusu dostawcy paliwa lotniczego z podmiotami dokonującymi obsługi akcyzowej danej transakcji. ORLEN S.A. zaproponowała definicję, zgodnie z którą to zawieranie umów sprzedaży paliwa lotniczego oraz posiadanie odpowiednich koncesji będzie decydujące dla uzyskania statusu dostawcy paliwa lotniczego.
ORLEN S.A. postuluje również, aby podmiot realizujący Narodowy Cel Wskaźnikowy („NCW”) miał możliwość zaliczenia danej partii paliwa SAF na poczet realizacji NCW. Niezależnie, takie podmioty byłyby również uprawnione do wystawienia odpowiednich dokumentów poświadczających właściwości paliwa SAF nabywcom, którzy nie realizują NCW, ale są zobowiązani realizować wymagania wynikające z rozporządzenia ReFuelEU Aviation lub systemu ETS.
W ocenie ORLEN S.A. konieczne jest także ustanowienie zasad dokumentowania wykonania obowiązku w zakresie udziału SAF w paliwach lotniczych, a także doprecyzowanie przepisów przewidujących kary za brak wykonania tych obowiązków.
Mając na względzie zidentyfikowane luki w otoczeniu regulacyjnym rynku paliw lotniczych w stanowisku zawarto szereg postulatów, które mają na celu uszczelnienie tego rynku oraz umożliwienie właściwym organom administracji podejmowanie działań kontrolnych. Zmiany te powinny również wspomagać realizację rozporządzenia ReFuelEU Aviation.
Materiały do pobrania: