06.12.2006

Ósmy Dakar z ORLEN Team

Thierry Sabine nie przypuszczał zapewne, że stworzony przez niego 29 lat temu rajd stanie się jedną z największych imprez sportowych na świecie. W tym roku legenda Dakaru przyciągnęła jeszcze większą liczbę uczestników niż poprzednia, rekordowa edycja. Listę zgłoszeń zamknięto już w czerwcu, zaledwie po kilku dniach, a do startu przygotowuje się 250 motocyklistów, 187 załóg samochodów i 88 ciężarówek.

Nie zabraknie wśród nich reprezentantów ORLEN Team, którzy 6 stycznia 2007 roku wyruszą na trasę wiodącą ponownie z Lizbony do Dakaru i liczącą blisko 9 tysięcy kilometrów. Zespół, którego motocykle i samochód noszą barwy PKN ORLEN będą reprezentowali kapitan teamu Jacek Czachor, Marek Dąbrowski oraz Krzysztof Hołowczyc i Jean-Marc Fortin.

Rajdowy zespół PKN ORLEN już po raz ósmy startuje w Dakarze. Największy polski producent i dystrybutor paliw patronuje zespołowi, który w rajdach terenowych stał się synonimem narodowego teamu. Tytuły wicemistrzów świata zdobywane przez Jacka Czachora i Marka Dąbrowskiego, czy znakomite wyniki w Dakarze – to tylko potwierdzenie klasy całego zespołu cieszącego się uznaniem i sympatią nie tylko w naszym kraju.

- To już mój ósmy Dakar. W całym sezonie startowałem w kilku wymagających rajdach, zaliczyłem też sporo treningów i testów. Jestem bardzo rozjeżdżony i dobrze przygotowany do dwutygodniowych zmagań. Rajd jak zwykle rozstrzygnie się na piaskach Mauretanii, ale trudne odcinki w Maroku też dadzą się we znaki. Dysponujemy wraz z Markiem bardzo dobrymi motocyklami, a biorąc jeszcze pod uwagę spore, dakarowe doświadczenie liczymy na dobry wynik. W ostatnich czterech edycjach byłem zawsze w czołowej piętnastce. Chyba już pora, aby powalczyć o jeszcze lepszy wynik - powiedział Jacek Czachor.

- Jacek jest w bardzo dobrej formie i to on będzie liderem naszej dwójki. Po zmaganiach z kontuzją powracam do pełnej dyspozycji, ale przede wszystkim będę chciał pomóc Jackowi. Większość etapów przebiega na pustyni, a wydmy i głęboki piasek – zmora większości motocyklistów to właśnie ulubiona nawierzchnia Jacka. Nie zamierzamy bynajmniej odpuścić w Maroku. Nie mogę się już doczekać mojego siódmego Dakaru - stwierdził Marek Dąbrowski.

Dla Krzysztofa Hołowczyca i Jean-Marka Fortina to trzeci Dakar w ich karierze. Bardzo udany, zakończony czwartym miejscem start w Rajdzie Tunezji pokazał, że załogę ORLEN Team stać na jedną z czołowych lokat w zbliżającym się rajdzie.

- W Dakarze jak w żadnym innym rajdzie sprawdza się hasło, że zwycięzcy są na mecie. Miejsce w czołowej dwudziestce to nasz tegoroczny cel. Każda pozycja wyżej będzie sukcesem. Rajd jest niezwykle silnie obsadzony i nie będzie łatwo walczyć przede wszystkim z zespołami fabrycznymi. W przeciwieństwie do Jacka moim atutem powinny być odcinki w Maroku. Mamy co prawda sygnały, że są bardzo rozmyte i zniszczone po silnych opadach deszczu, a to oznacza bardzo uważną jazdę, tak aby nie zniszczyć samochodu. Bez szaleństw, ale szybko musimy pojechać próby w Portugalii, aby już w Afryce nie tracić czasu w kurzu maruderów. Ten rajd to maraton, a moją silną stroną jest umiejętność długotrwałej koncentracji. To bardzo pomaga na wyczerpujących próbach na pustyni, z którą zdążyłem się już zaprzyjaźnić podczas wcześniejszych startów w Afryce. Nasz zespół nie będzie tym razem jedynym polskim teamem w rajdzie. To tylko potwierdza bardzo duże zainteresowanie Dakarem w Polsce, dla którego popularyzacji tak wiele dobrego zrobił ORLEN Team - powiedział Krzysztof Hołowczyc.

ACEK CZACHOR
Motocyklista, kapitan ORLEN Team

Uprawia sporty motocyklowe od 1981 roku. Wicemistrz świata 2004 w rajdach terenowych. Wielokrotny mistrz i wicemistrz kraju w rajdach enduro. Trener i instruktor młodzieży. Od roku 1993 posiada licencję instruktora sportów motorowych. Sześciokrotny uczestnik Rajdu Dakar. W 2000 roku zajął 46. miejsce i został pierwszym polskim motocyklistą, który ukończył ten najtrudniejszy rajd świata. Poza słynnym Dakarem startował niemal we wszystkich najbardziej znanych rajdach terenowych na świecie rozgrywanych w Tunezji, Maroku, Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA), Turcji, Argentynie, Brazylii, Egipcie i Rosji. Uhonorowany Srebrnym i Brązowym Krzyżem Zasługi za pracę z młodzieżą i za wybitne osiągnięcia sportowe. Wolne chwile najchętniej spędza z rodziną.

Data urodzenia: 22.06.1967 w Warszawie
Wzrost: 176 cm
Waga: 80 kg
Hobby: sporty motorowe
Ceni: szczerość
Nie lubi: zakłamania
Największy sukces: zdobycie tytułu wicemistrza świata w sezonie 2004 oraz pierwszy start w Rajdzie Paryż - Dakar w 2000 roku. Nikt nie wierzył, że dojedzie do mety. Zajął wtedy 46. miejsce i jako pierwszych polski motocyklista ukończył ten najtrudniejszych rajd świata.

Przebieg kariery sportowej:
2006:
 Dakar – 14 miejsce, siódmy start i siedem razy na mecie pustynnego maratonu 5 miejsce w mistrzostwach świata w klasie 450 ccm
2005: II wicemistrz świata w klasie do 450 ccm Dakar - 12. miejsce Motocykl – KTM LC4 660 Rally 2004: wicemistrz świata w rajdach terenowych Dakar – 10. miejsce Motocykl KTM LC4 660 Rally 2003: 6. miejsce w klasyfikacji generalnej mistrzostw świata Dakar – 13. miejsce Motocykl - KTM LC4 660 Rally
2002: 7. miejsce w klasyfikacji generalnej pucharu świata FIM Dakar – 20. miejsce Motocykl - KTM 660 Rally Replica
2001: Dakar – 24. miejsce Motocykl - Honda XRR 650
2000: Dakar – debiut w pustynnym klasyku, 46. miejsce w klasyfikacji generalnej 7. pozycja w klasie do 400 ccm, najszybszy wśród zawodników jadących motocyklem Yamaha WR 400F
1998: pierwsze przygotowania do startu w Dakarze obserwator podczas Rajdu Paryż - Dakar 1996: trener polskiej drużyny podczas drużynowych mistrzostw świata w rajdach enduro
1989-1992: mistrz Polski w rajdach enduro 1986: starty w mistrzostwach świata i Europy
1984: wicemistrz Polski juniorów w klasie 125 w rajdach enduro

MAREK DĄBROWSKI
Motocyklista
Uprawia sporty motorowe od 1989 roku, wicemistrz świata 2003, II wicemistrz świata 2004 i 2002, wielokrotny mistrz i wicemistrz Polski w rajdach enduro, drużynowy mistrz świata w rajdach enduro w 1993 roku, pięciokrotny uczestnik legendarnego Dakaru. W 2003 r. jako pierwszy Polak w historii ukończył ten najtrudniejszy maraton w pierwszej dziesiątce zawodników zajmując 9. miejsce w klasyfikacji generalnej. Podobnie jak Jacek Czachor, z którym tworzą zgrany duet z powodzeniem startował w większości rajdów terenowych na świecie. Marek po treningach i zawodach najchętniej przesiada się na deskę surfingową lub snowboard. Marek Dąbrowski potrafi również łączyć naukę ze sportem wyczynowym. W SGH w Warszawie ukończył studia w specjalności marketing i zarządzanie.

Data urodzenia: 16.12.1972 w Warszawie
Wzrost: 183 cm
Waga: 76 kg
Hobby: snowboard, windsurfing, sporty motorowe
Ceni: rodzinę
Nie lubi: nieszczerości i zakłamania
Sukces: rodzina, ma syna Konrada

Przebieg kariery sportowej:
2006:
 Dakar – nie ukończył, wycofał się na skutek kontuzji po starcie do etapu do Tan Tan
2005: Dakar – 11. miejsce Motocykl - KTM LC4 660 Rally
2004: II wicemistrz świata w rajdach terenowych Dakar – nie startował na skutek kontuzji Pustynny Challenge ZEA* – 2. miejsce Motocykl - KTM LC4 660 Rally
2003: wicemistrz świata w rajdach terenowych Dakar – 9. miejsce Rajd Orientu – 1. miejsce Pustynny Challenge ZEA* – 3. miejsce Motocykl - KTM LC4 660 Rally
2002: 3. miejsce w klasyfikacji generalnej Pucharu Świata FIM 2002 r. w rajdach terenowych Dakar – 21. miejsce Pustynny Challenge ZEA* – 3. miejsce oraz zwycięstwo w prologu i w klasie maraton Rajd Master w Rosji - 3. miejsce Motocykle - KTM 660 i KTM 660 Rally Replica
2001: Dakar - podczas 10. etapu, zajmując wysoką 16. pozycję w klasyfikacji generalnej, uległ wypadkowi i wycofał się z rajdu Motocykl - Honda XRR 650
2000: Dakar – debiut w rajdzie, 52. pozycja w klasyfikacji generalnej 9. miejsce w klasie do 400 ccm, 2. pozycja wśród zawodników jadących takimi samymi motocyklami Motocykl - Yamaha WR 400F
1993: drużynowy mistrz świata w rajdach enduro – Sześciodniówka w Assen, w Holandii
1993: mistrz Polski Juniorów w klasie 125 w rajdach enduro * Rajd Pustynny Challenge Zjednoczonych Emiratów Arabskich nazywany jest często Rajdem Dubaju

Motocykle: KTM LC4 660 Rally
Jacek Czachor i Marek Dąbrowski mają do swojej dyspozycji dwa motocykle wyprodukowane przez austriacką firmę KTM, która przygotuje je również do startu w Dakarze 2007. Serwisem i naprawami motocykli podczas rajdu będą się zajmowali Holger Roth, Zbigniew Radzikowski oraz Adam Wojakowski. Dwaj pierwsi już od wielu lat współpracują z zawodnikami ORLEN Team. Ten ostatni serwisował z kolei motocykle Czachora i Dąbrowskiego podczas ich pierwszego startu w Dakarze w sezonie 2000. Ekipa techniczna motocyklistów ORLEN Team będzie dysponowała własnym samochodem serwisowym Nissan Patrol, którym najkrótszą drogą będzie przemieszczała się z biwaku na biwak.

Motocykle Jacka Czachora i Marka Dąbrowskiego oparte są na znanym, wykorzystywanym przez światową czołówkę modelu LC4 660 Rally. Obaj reprezentanci ORLEN Team dysponują identycznymi egzemplarzami rajdowych maszyn w nowocześniejszej specyfikacji w porównaniu z poprzednimi modelami. KTM-y Polaków mają inne ramy i są lżejsze. Motocykle ważą po 152 kG. Przykładowo poprzedni KTM kapitana ORLEN Team ważył 158 kG.

Motocykle Polaków różnią się charakterystykami zawieszenia, co wiąże się głównie z indywidualnymi preferencjami reprezentantów ORLEN Team. Czachor i Dąbrowski zwracają również uwagę na lepiej wyprofilowaną kanapę i dzięki temu inną, lepszą pozycję podczas jazdy pozwalającą na szybsze pokonywanie zakrętów.

Podstawowe dane techniczne KTM LC4 660 Rally:
silnik: czterosuwowy, jednocylindrowy, o pojemności 653,7 ccm
skrzynia biegów: 5- stopniowa
zawieszenie: White Power, skok – przod: 330mm, tył: 300 mm
hamulce: tarczowe Brembo (300 mm przód, 220 mm tył)
moc: 70 KM
chłodzenie: cieczą i olejem (chłodnica oleju do układu smarowania)
rozrusznik: elektryczny
zbiorniki paliwa: 36 litrów - 1 x 20 przód + 2 x 8 tył
zbiorniki na wodę pitną: 5 litrów - 2 x 2,5
rama: stal chromowo-molibdenowa
masa własna: 152 kG (bez paliwa i wody)
koła: 90/90 x 21 - przód, 140/90 x 18 - tył
prędkość maksymalna: 180 km/h. Podczas pięciu etapów Dakaru 2007 obowiązuje ograniczenie prędkości do 150 km/godz. Ograniczenia prędkości do 30 i 50 km/godz obowiązują również podczas przejazdów przez wioski

KRZYSZTOF HOŁOWCZYC
Kierowca

Krzysztof Hołowczyc to jeden z najbardziej utytułowanych polskich kierowców rajdowych, mający już w swojej karierze tytuł mistrza i wicemistrza Europy, liczne triumfy w mistrzostwach kraju oraz udane starty w mistrzostwach świata.

Karierę sportową rozpoczął od krótkiej przygody z kartingiem jeszcze podczas nauki w szkole podstawowej. Grał także w siatkówkę. Rajdy pochłonęły go jednak całkowicie i do dzisiaj pozostały jego wielka pasją. Na koncie jego największych sukcesów są trzy zwycięstwa w Rajdzie Polski (1996, 1998, 2005) oraz pierwsze miejsca w rajdach Albeny, ELPA i Cypru (1997).

Hołek - jak mówią o nim kibice - startował już z powodzeniem za kierownicą wielu modeli samochodów takich jak Fiat 125p, Polonez, Toyota Celica, Ford Escort Cosworth, Subaru Impreza WRC czy Peugeot 206 WRC słynąc zawsze z widowiskowego stylu jazdy. Od 2005 roku kolejnym wyzwaniem stał się dla Hołowczyca Dakar.

Sukcesy sportowe oraz wyjątkowa osobowość zaowocowały jego ogromną popularnością. Nie pozostało to również bez wpływu na wzrost zainteresowania rajdami samochodowymi w Polsce. Hołowczyc stał się także osobowością sportową i telewizyjną, a potwierdzeniem tego był jego wybór przez widzów TVP1 na „Najpopularniejszego Sportowca Polski w 1997 roku”. Krzysztof Hołowczyc lubi rajdy trudne technicznie. Jak sam mówi: „Im gorzej i większy bałagan na drodze, tym dla mnie lepiej”.

Pozasportowe pasje reprezentanta ORLEN Team związane są z działalnością na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W listopadzie 2006 roku Fundacja Krzysztofa Hołowczyca „Kierowca Bezpieczny” jako jedyna organizacja pozarządowa z Polski została wyróżniona w pierwszej edycji Excellence in Road Safety Awards. Nagrody w konkursie organizowanym przez Komisję Europejską w ramach Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (EKBRD) są wyrazem uznania dla skutecznych i innowacyjnych inicjatyw realizowanych w Europie, w celu zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych.

Data urodzenia: 04.06.1962 w Olsztynie
Wzrost : 196 cm
Waga: 89 kg
Hobby: sporty motorowodne, motocykle
Ceni: rodzinę – żonaty, ma dwie córki Karolinę i Alusię
Nie lubi: narzekać
Sukces: zdobycie tytułu mistrza Europy

Przebieg kariery sportowej:
2006; Rajd Tunezji – 4 miejsce, Dakar – nie ukończył, po awarii silnika w samochodzie wycofał się po etapie do Warzazat
2005; Rajd Barbórka – zwycięstwo w słynnej próbie sportowej na ulicy Karowej Rajd Polski, mistrzostwa Europy – 1. miejsce Dakar – meta w debiucie, po kłopotach technicznych 60 miejsce, ale w końcówce rajdu w czołówce na kilku etapach
2004: Rajd Kormoran – 1. miejsce
2003: starty w mistrzostwach świata samochodów produkcyjnych (PCWRC)
2002: starty w rajdach regionalnych
2001: wicemistrz Polski w klasyfikacji generalnej
2000: starty w mistrzostwach świata
1999: mistrz Polski w klasyfikacji generalnej
1998: starty w mistrzostwach świata Rajd Argentyny – 7. pozycja, najlepsze w historii indywidualnych mistrzostw świata miejsce polskiego kierowcy w klasyfikacji generalnej
1997: mistrz Europy (zwycięstwa w rajdach Albena, ELPA i Cypru)
1996: mistrz Polski w klasyfikacji generalnej, 6. miejsce w mistrzostwach Europy
1995: mistrz Polski w klasyfikacji generalnej, wicemistrz Europy
1994: mistrz Polski w gr. N, II wicemistrz Polski w klasyfikacji generalnej
1991: wicemistrz Polski w klasie N-04, 11. miejsce w klasyfikacji generalnej
1989: mistrz Polski w klasie A-14, 6. miejsce w klasyfikacji generalnej
1986: II wicemistrz Polski w klasie A-14, 5. miejsce w klasyfikacji generalnej
1984: debiut w rajdzie (Kormoran)

JEAN-MARC FORTIN
Pilot

Karierę pilota rozpoczął w roku 1987 od startów w rajdach amatorskich, rok później startował już w rajdach regionalnych i krajowych. Fortepian – jak nazywają go polscy fani sportu rajdowego - ma za sobą starty w rajdach niemal na całym świecie. W swojej karierze pilotował tak znanych kierowców jak Gregoire de Mevius, Krzysztof Hołowczyc, Francois Duval, Bruno Thiry czy Nicolas Bernardi. Wielokrotnie startował w Rajdzie Polski. Ma na swoim koncie tytuły mistrza Belgii (1992, 1996), Polski (1999 z Hołowczycem) oraz Francji (2005). Ma również w swojej kolekcji tytuł drugiego wicemistrza Wielkiej Brytanii (1995). Jean-Marc jest amatorem dobrej kuchni i znawcą czerwonych win.

Data urodzenia: 04.07.1968 w Huy, w Belgii
Hobby: motoryzacja, rajdy samochodowe
Stan cywilny: kawaler
Ceni: osoby konsekwentne w dążeniu do celu
Znajomość języków: francuski, angielski, flamandzki (holenderski) Z Hołowczycem porozumiewa się po angielsku

Przebieg kariery sportowej:
2006; Rajd Tunezji – 4 miejsce, Dakar – nie ukończył, po awarii silnika w samochodzie wycofał się po etapie do Warzazat
2005: poprowadził Hołowczyca do zwycięstwa na Karowej mistrz Francji z Nicolasem Bernardi, dwa rajdy w mistrzostwach świata w barwach fabrycznego teamu Peugeota 6. miejsce w Katalonii, 8. na Korsyce Dakar – debiut wraz z Hołowczycem
2004: pilot Nicolasa Bernardi, wicemistrza świata juniorów
2003: pilot Francois Duvala i Bruno Thiry’ego, którego poprowadził do tytułu mistrza Europy 2002: pilot Francois Duvala, starty w mistrzostwach świata i w mistrzostwach świata juniorów w barwach Forda
2001: starty z Francois Duvalem w mistrzostwach świata Rajd Karkonoski z Hołowczycem – 2. miejsce
1999-2000: pilot Hołowczyca. Mistrz Polski 1999, wspólne starty w mistrzostwach świata
1996-1998: pilot Gregoire DeMeviusa w mistrzostwach świata i Belgii
1988-1995: starty min. z Markiem Souletem w mistrzostwach Belgii i Europy

Samochód: Nissan Navara

Nissan Navara w barwach ORLEN Team, którym Hołowczyc i Fortin wystartują w Dakarze 2007 został zbudowany w RPA, ale jego dalszym przygotowaniem i serwisowaniem podczas rajdu zajmie się belgijska firma Overdrive Racing. Jej szefem i założycielem jest Gregoire de Mevius, dwukrotny, rajdowy mistrz świata grupy N (1991, 1992), dwukrotny mistrz Belgii oraz siedmiokrotny uczestnik Dakaru. W tym ostatnim rajdzie wygrał między innymi cztery odcinki specjalne, był liderem, a w sezonie 2002 zajął trzecie miejsce. Siedziba Overdrive Racing mieści się w Gembloux, 20 kilometrów od Brukseli.

Pierwsze testy nowego Nissana Navara Hołowczyc przeprowadził w RPA. Miejsce nie było przypadkowe, ponieważ to właśnie w Rosslyn pod Pretorią znajduje się wielka fabryka japońskiej firmy, w której powstają między innymi terenowe pick-upy. W miejscowym dziale sportu budowane są z kolei terenowe rajdówki, z których korzystał między innymi fabryczny team Nissana.

W RPA Hołowczyc sprawdzał swój samochód na bezdrożach o szutrowym i skalistym podłożu, których nie brakuje również w Maroku, ale także w Portugalii, Mali czy w Senegalu, krajach przez które prowadzi trasa Dakaru. Kluczowa dla wyników rajdu jest zazwyczaj rywalizacja na pustyni w Mauretanii. Dlatego też kolejne próby zostały przeprowadzone na piaskach w Dubaju. Jazdy wypadły obiecująco. Samochód ma dobre wyważenie i nie jest podatny na grzęźnięcie w piachu.

Dla mierzącego 196 centymetrów Krzysztofa Hołowczyca ważna jest także wielkość kabiny samochodu, w którym przyjdzie mu spędzać nawet po kilkanaście godzin dziennie: - Cieszy mnie bardzo, że jednostka napędowa znalazła swoje miejsce w komorze silnika, a nie częściowo w kabinie kierowcy tak jak to miało miejsce w poprzedniej, bardzo ciasnej rajdówce – powiedział reprezentant ORLEN Team

Podstawowe dane techniczne Nissana Navara:
silnik: VQ 40 V6 (benzynowy)
pojemność silnika: 3954 ccm moc: 290 KM
skrzynia biegów: SADEV, 6 -stopniowa, sekwencyjna
przeniesienie napędu: stałe 4 WD, centralny dyferencjał z dwoma chłodnicami oleju
zawieszenie tylne: Donerre, z tłumikiem drgań, z integralnym systemem hydraulicznym dla pełnej wydajności przy maksymalnym obciążeniu z pełnym zbiornikiem paliwa.
zawieszenie przednie: Donerre, podwójny wahacz, z pojedynczymi amortyzatorami sprzężony z integralnym systemem hydraulicznym dla tras o trudnym charakterze
hamulce: wentylowane przednie i tylne
nadwozie: typu pick-up
zbiornik paliwa: 500 litrów, dwie pompy paliwowe z chłodnicą paliwa w kanale na dachu
masa własna: 1825 kG bez paliwa
opony: BF Goodrich

Z Portugalii do Senegalu
Rajd Dakar po raz drugi w swojej historii i drugi raz z rzędu wystartuje z Lizbony. 29. edycja pustynnego klasyka rozpocznie się w stolicy Portugalii 6 stycznia 2007 roku. Lizbona będzie miejscem nie tylko uroczystego startu. Wcześniej w Centro Cultural de Belém zostaną przeprowadzone badania techniczne motocykli i samochodów oraz czasochłonne procedury administracyjne. Przy tak dużej ilości uczestników ( 250 motocykli, 187 samochodów i 88 ciężarówek) ostatnie przygotowania potrwają aż trzy dni (3 – 5 stycznia 2007). 38 procent motocyklistów i 10 procent załóg samochodów to debiutanci.

PO PROSTU DAKAR
Pierwszych 16 rajdów (1979 – 1994) rozpoczynało się w Paryżu. Stolica Francji gościła jeszcze jego uczestników w latach 1998 i 2001. Trzykrotnie startowano z hiszpańskiej Granady (1995, 1996, 1999), dwukrotnie z ….Dakaru (1997, 2000), a po razie z Arras (2002), Marsylii (2003), Clermont-Ferrand (2004), Barcelony (2005) i Lizbony (2006). Te zmiany spowodowały, że Paryż zniknął już z nazwy, a rajd znany jest po prostu jako Dakar. W tym roku po starcie w Portugalii zawodnicy pojadą przez Hiszpanię, Maroko, Mauretanię, Mali, ponownie wjadą do Mauretanii i znów do Mali, aby na koniec rajdu znaleźć się w Senegalu.

BAL SYLWESTROWY
Po raz trzeci w historii Dakaru uczestnicy rajdu mogą pójść na bal sylwestrowy. W ubiegłych latach rywalizacja rozpoczynała się zazwyczaj w ostatnich dniach grudnia lub pierwszego stycznia. Tym razem start do pierwszego etapu nastąpi dopiero 6 stycznia. Jeszcze tylko w latach 1997 i 2000 Dakar ruszał kilka dni później, odpowiednio 4 i 6 stycznia. Zakończenie Dakaru w niedzielę, 21 stycznia. Tego samego dnia poznamy również zwycięzcę 75 Rajdu Monte Carlo, pierwszej rundy mistrzostw świata 2007.

GRAND PRIX ZAMIAST OSTATNIEGO ETAPU
Ostatni, krótki etap rajdu rozgrywano zazwyczaj w okolicach Dakaru, a odcinek specjalny kończył się nad Lac Rose. Tym razem wyniki rajdu będą już znane w sobotę, bowiem w niedzielę planowane jest tylko Grand Prix du Lac Rose na trasie liczącej zaledwie kilkaset metrów.

BEZ SERWISU
Dwa etapy rajdu do Tichit oraz do Timbuktu będą próbami typu „maraton” po których zakończeniu zawodnicy nie skorzystają z pomocy ekip serwisowych. Wszystkie naprawy muszą wykonać we własnym zakresie. Kierowcy i piloci musza być więc także bardzo dobrymi mechanikami. Na jednym z etapów organizator szykuje dodatkową „atrakcję” dla motocyklistów. Ich biwak będzie zlokalizowany 100 kilometrów od głównego obozu. Przy naprawie motocykli zawodnicy będą tam mogli skorzystać tylko z narzędzi i części, które zabiorą na trasę ze sobą. A rajdowe motocykle nie mają bynajmniej bagażników…….

ZUWIRAT CZY ZOUERAT?
Większość miejscowości na trasie Dakaru ma egzotyczne i mało znane nazwy. Okazuje się, że wiele z nich ma już swoje polskie odpowiedniki. Znane z wielkiej kopalni rudy żelaza Zouerat to po prostu Zuwirat, Ouarzazate to Warzazat, a Tombouctou w Mali to Timbuktu ze słynnym meczetem Dżingereber.

Trasa Dakaru 2007
Trasa Dakaru 2007 składa się z 14 etapów i takiej samej ilości oesów. Długość trasy wynosi 8696 km, odcinków specjalnych 5010 km, a „dojazdówek”, które w Afryce też nie należą do najłatwiejszych – 3686 km. Po rozegraniu 7 etapów uczestnicy rajdu będą mieli dzień przerwy w Atarze, w Mauretanii. Nie jest to bynajmniej czas odpoczynku, szczególnie dla ekip serwisowych, które wykonują w tym czasie poważniejsze i bardziej czasochłonne naprawy. W wielu motocyklach wymieniane są na przykład silniki.
Najdłuższy etap: Tan Tan - Zuwirat > 817 km
Najkrótszy etap: Grand Prix du Lac Rose > 93 km
Najdłuższy odcinek specjalny: Atar - Tichit > 589 km
Najkrótszy odcinek specjalny: Grand Prix du Lac Rose > 0,5 km

  • 06/01/2007 Sobota - Lizbona – Portimão (495 km)
  • 07/01/2007 Niedziela Portimão – Málaga (500 km)
  • 08/01/2007 Poniedziałek Nador – Ar Raszidija (649 km)
  • 09/01/2007 Wtorek Ar Raszidija – Warzazat (679 km)
  • 10/01/2007 Środa Warzazat - Tan Tan (775 km)
  • 11/01/2007 Czwartek Tan Tan – Zuwirat (817 km)
  • 12/01/2007 Piątek Zuwirat – Atâr (580 km)
  • 13/01/2007 Sobota Dzień przerwy w Atarze w Mauretanii
  • 14/01/2007 Niedziela Atâr – Tichit (626 km)
  • 15/01/2007 Poniedziałek Tichit – Nema (497 km)
  • 16/01/2007 Wtorek Nema – Timbuktu (615 km)
  • 17/01/2007 Środa Timbuktu – Nema (590 km)
  • 18/01/2007 Czwartek Nema – Kayes (746 km)
  • 19/01/2007 Piątek Kayes – Tambacounda (458 km)
  • 20/01/2007 Sobota Tambacounda – Dakar (576 km)
  • 21/01/2007 Niedziela Grand Prix Du Lac Rose (93 km)

Poczuj moc paliw VERVA
PKN ORLEN wprowadził w zeszłym roku do sprzedaży paliwa najwyższej jakości poszerzając tym samym swoją ofertę o produkty skierowane do klientów segmentu premium. Oferta obejmuje zarówno benzynę wysokooktanową Verva 98 jak i olej napędowy Verva ON. Paliwa nowej generacji Verva poprawiają osiągi samochodu oraz zwiększają żywotność silnika. Ponadto spełniają rygorystyczne wymagania europejskie dla paliw bezsiarkowych, które obowiązywać będą dopiero od 2009 roku.

Paliwa najnowszej generacji VERVA zostały stworzone z myślą o poprawie warunków pracy silnika w różnych warunkach atmosferycznych i przy zmiennym obciążeniu. Podwyższona zawartość dodatku myjącego zapewnia utrzymanie w czystości układu dolotowego, a wręcz pozwala na wyeliminowanie osadów powstałych podczas stosowania wcześniej paliwa nieznanego pochodzenia. Skuteczność właściwości myjących przy zasilaniu benzyną VERVA oceniana była w oparciu o metodę silnikową Mercedes Benz 102E. Wynik – dla najwyższej, IV kategorii paliw wg Światowej Karty Paliw górna granica osadów – 30mg, VERVA – poniżej 5 mg.

Paliwa VERVA są produkowane ze starannie dobranych komponentów w nowoczesnej, zaawansowanej technologicznie rafinerii w Płocku, których jakość kontrolowana jest w sposób ciągły na każdym etapie produkcji. Spełniają rygorystyczne wymagania europejskie dla paliw z grupy tzw. „bezsiarkowych” – zawartość siarki poniżej 10 mg/kg, które mają obowiązywać dopiero od 2009 roku.

Benzyna VERVA 98 to paliwo, które wpływa korzystnie na żywotność silnika, zwiększając mechaniczną trwałość jego elementów narażonych na największe zużycie (cylindrów, tłoków, pierścieni i zaworów). Zredukowana zawartość siarki (10 mg/kg) przedłuża żywotność katalizatora spalin, zmniejsza korozję w układzie zasilania i wydechowym oraz emisję związków siarki.

VERVA ON to produkt szczególne zalecany do samochodów osobowych, wyposażonych w nowoczesne silniki Diesla z pompo-wtryskiwaczami jak również z systemami typu „common rail”. Podwyższona liczba cetanowa tego oleju (55 wobec standartowego 51) poprawia właściwości eksploatacyjne pojazdu – ułatwia rozruch i obniża temperaturę pracy silnika. Specjalne dodatki smarne zmniejszają zużycie paliwa i przyczyniając się do wydłużenia okresu bezawaryjnej eksploatacji pomp w układzie wtryskowym.

* * * * *
Polski Koncern Naftowy ORLEN SA z siedzibą w Płocku jest jedną z największych korporacji przemysłu naftowego w Europie Środkowej, którą tworzy 80 spółek prawa handlowego. Firma działa na rynku polskim, niemieckim i czeskim. Posiada kompleks rafineryjno-petrochemiczny zaliczany do najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Zarządza największą w Polsce siecią stacji paliw liczącą 1 906 i grupą ponad 480 stacji w Niemczech oraz aktywami czeskiego holdingu UNIPETROL a.s. Działalność handlową Koncernu wspiera efektywna infrastruktura logistyczna składająca się z baz magazynowych i sieci rurociągów. Do głównych spółek Grupy PKN ORLEN należą: Basell Orlen Polyolefins Sp. z o.o., ORLEN Deutschland, ZA Anwil SA, IKS "Solino" SA, ORLEN Oil Sp. z o.o. oraz rafinerie w Trzebini i Jedliczach.

ORLEN OIL
ORLEN OIL, działający w ramach Grupy Kapitałowej PKN ORLEN S.A. zajmuje się kompleksowo produkcją i dystrybucją środków smarnych.

Posiada w swojej ofercie szeroki asortyment produktów obejmujący:
- najnowszej generacji oleje pod brandem Platinum przeznaczone dla motoryzacji, które dzięki zastosowaniu unikalnej formuły New Extreme Synthe Technology przewyższają jakościowe wymagania norm europejskich i amerykańskich,
- oleje przemysłowe (hydrauliczne, sprężarkowe, przekładniowe, hartownicze),
- oleje technologiczne (emulgujące, antydhezyjne, obróbcze),
- smary plastyczne,
- płyny eksploatacyjne,
- kosmetyki Platinum IMPACT i chemię samochodową,
- rozpuszczalniki,
- bazy olejowe.

Spółka utrzymała Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001:2000 nadany przez Bureau Veritas Certification Polska Sp. z o.o. (akredytacje: PCA – polska, UKAS – brytyjska, TGA&DAR – niemiecka).

Posiada również certyfikat spełnienia wymagań AQAP 2110:2003 („Wymagania NATO dotyczące zapewnienia jakości przy projektowaniu, pracach rozwojowych i produkcji”) w zakresie produkcji i sprzedaży artykułów chemicznych, środków smarowych i baz olejowych, działalności handlowej produktami chemicznymi, rafineryjnymi i petrochemicznymi na rynkach krajowych i zagranicznych, prac badawczo-rozwojowych w zakresie środków smarowych i artykułów chemicznych oraz prowadzenia doradztwa technicznego.

Dodatkowym potwierdzeniem wysokiej jakości produktów oferowanych przez ORLEN OIL są aprobaty znanych producentów samochodów (m.in.: Mercedes-Benz, Volkswagen, Volvo, MAN, Porsche) oraz maszyn przemysłowych (Flender, Denison, Siemens).