01.02.2022

PKN ORLEN obniża ceny paliw na swoich stacjach

Kierowcy mogą już taniej tankować na wszystkich stacjach własnych ORLEN. Jest to możliwe dzięki obniżeniu przez polski rząd stawki VAT na paliwa z 23 do 8%, a także systematycznym działaniom optymalizacyjnym podejmowanym przez Koncern. Ceny benzyny i oleju napędowego na stacjach własnych ORLEN obniżyły się średnio o ponad 70 groszy za litr. Tańsze będzie również ładowanie samochodów elektrycznych w infrastrukturze ORLEN – np. stawka za ładowanie DC z mocą 50 kW zmniejszy się o 29 groszy za kWh.

– Dotrzymujemy słowa i obniżamy ceny paliw dla Polaków. To efekt działań rządu Pana Premiera Mateusza Morawieckiego, skutecznej walki z szarą strefą i naszych działań, które systematycznie i z pełną determinacją prowadzimy już od czterech lat. Konsekwentnie modernizujemy aktywa rafineryjne, optymalizujemy procesy produkcyjne, a także logistykę. Dodatkowo w latach 2020-2021 zarząd Koncernu podjął odważną decyzję o zakupie 19 mln praw do emisji CO2 po cenie 23-24 euro za tonę, które dziś kosztują ponad 80 euro za tonę. To m.in. dzięki tym inicjatywom, dzisiaj ceny paliw w Polsce są najniższymi w całej Unii Europejskiej – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Obecnie obowiązująca stawka VAT jest najniższa w porównaniu do wszystkich krajów w Unii Europejskiej, co przełożyło się na niższe ceny paliw na stacjach ORLEN. To już kolejna zmiana na korzyść kierowców związana z działaniami rządu. Wcześniej, w grudniu 2021 r. PKN ORLEN obniżył ceny paliw niezwłocznie po wdrożeniu tarczy antyinflacyjnej.

Pakiet paliwowy został przyjęty przez rząd w 2016 r. i skutecznie ograniczył szarą strefę w obrocie paliwami. Od 2015, kiedy przepisy jeszcze nie obowiązywały, do 2021 r. w Polsce skokowo wzrosła legalna konsumpcja paliw, w tym oleju napędowego o 55% do ponad 18 mln ton i benzyny o 28% do blisko 5 mln ton.

Skalę uszczuplania budżetu państwa najlepiej oddaje poziom wpłat PKN ORLEN z tytułu różnych podatków – w 2021 r. wyniosły one ponad 35 mld zł, podczas gdy w 2015 r. było to ok. 10 mld zł. Łącznie od 2016 r., czyli przez 6 lat PKN ORLEN wpłacił do budżetu państwa z tytułu różnych podatków ponad 200 mld zł. Dla porównania, w ciągu 8 lat (2008-2015), kiedy walki z szarą strefą nikt skutecznie nie podjął lub nie chciał podjąć, do budżetu trafiły nieco ponad 162 miliardy złotych.

Grupa ORLEN w ostatnich 6 latach osiągnęła również bardzo dobre wyniki finansowe. Od 2016 r. do 2021 r. łącznie zysk netto wyniósł prawie 36 miliardów złotych. Z kolei przez 8 lat rządów PO-PSL, czyli w latach 2008 – 2015 było to łącznie 2,9 miliarda złotych.

Podjęte inicjatywy i zrealizowane inwestycje w obszarze rafinerii czy logistyki umożliwiają stabilizację cen paliw w momencie niesprzyjającego otoczenia makroekonomicznego. Na ostateczne ceny paliw wpływ mają bowiem niezależne od koncernów paliwowych zewnętrzne czynniki, m.in. ceny ropy na globalnych rynkach i kurs dolara.

Materiały prasowe: