22.07.2024

„Clean Cities – hydrogen mobility in Poland (Phase I)” nr projektu: INEA/CEF/TRAN/M2019/2359474

ORLEN S.A. realizuje projekt dotowany w ramach CEF Blending Facility pn. „Clean Cities – hydrogen mobility in Poland (Phase I)”.

Projekt obejmuje budowę dwóch ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru zlokalizowanych w Poznaniu i Katowicach oraz jednej stacji mobilnej, znajdującej się na terenie ANWIL S.A. we Włocławku, na które wodór, o jakości automotive, dostarczany będzie z HUB Włocławek.

Aktualne informacje odnośnie działań projektowych:

  • Zakup pięciu trailerów do transportu wodoru – Wykonawca zrealizował dostawę trailerów
    z zadania inwestycyjnego, a następnie przekazał do eksploatacji w ramach realizacji
    transportu wodoru do stacji tankowania.
  • Budowa infrastruktury załadunku paliwa do cystern (bateriowozów) – Trwają pracę nad rozruchem technologicznym oraz rozpoczęto tankowania bateriowozów.
  • Budowa dwóch publicznych stacji tankowania wodoru w Katowicach oraz Poznaniu, w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych oraz 350 barów dla autobusów i transportu ciężkiego.

    1. Poznań - 27.06.2024 r. dokonano oficjalnego otwarcia stacji w Poznaniu. Jest to jeden z największych tego typu obiektów w Europie i największy w Polsce, którego pojemność magazynowa jest w stanie zapewnić swobodne tankowanie floty 34 autobusów MPK Poznań. Stacja udostępnia kierowcom trzy dystrybutory. Dwa, o ciśnieniu 350 barów, obsłużą napełnianie wodorem autobusy oraz pojazdy ciężarowe. Przeznaczeniem dystrybutora o ciśnieniu 700 barów jest tankowanie aut osobowych.

    2. Katowice - Trwają prace rozruchowe na układzie 350 i 700 bar. Rozpoczęto testy tankowania autobusów i samochodów osobowych o napędzie wodorowym. Przygotowywana jest dokumentacja potrzebna do certyfikacji stacji. 
  • Budowa kontenerowej mobilnej stacji wodorowej we Włocławku – rozpoczęto prace budowlane w poszczególnych branżach. Wykonawca przekazał harmonogram testów FAT oraz zgłosił gotowość dostarczenia kontenera wraz z instalacją technologiczną.

Kwalifikowany koszt projektu: 9 985 580,00 EUR
Wysokość grantu: 1 997 116 EUR