Dzięki technologiom umożliwiającym przetwarzanie dużych zbiorów danych i szybką komunikację powstały nowe modele biznesowe oparte na ekonomii współdzielenia (z ang. sharing economy).
Na przykładzie transformacji rynku motoryzacyjnego można zauważyć, że dochodzi do ewolucji rozumienia, czym jest produkt. Coraz częściej produkt występuje jako usługa. Zamiast kupna samochodu pojawia się usługa współdzielenia jednego pojazdu.
Nowy model mobilności to przejście z modelu, w którym samochodem z silnikiem spalinowym i manualną skrzynią biegów jeździ jego właściciel, do modelu, w którym autonomiczne pojazdy elektryczne wożą pasażerów na żądanie, a pasażerowie w tym czasie zajmują się pracą lub rozrywką. Taki model wymaga współpracy i komunikacji pomiędzy poszczególnymi ludźmi, jak również pomiędzy ludźmi a pojazdami (maszynami).
Ekonomia współdzielenia to także oszczędność zasobów, w szczególności surowców, jak i pracy ludzkiej. Współdzielone produkty i usługi dostępne są na żądanie. Fakt dzielenia się zasobami nie jest aktem dobrej woli uczestnika rynku, lecz jest ofertą biznesową produktu oferowanego jako usługa przejazdu.