Wartość energetyczna biokomponentów, paliw i energii elektrycznej z OZE w sektorze transportu
Pomimo, iż nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych uchwalona przez Sejm w dniu 21 lutego 2025 roku oczekuje jeszcze na podpis Prezydenta RP, Ministerstwo Klimatu i Środowiska rozpoczęło prace legislacyjne nad niektórymi przepisami wykonawczymi. Ustawa nowelizująca zmienia definicję „wartości opałowej” na „wartość energetyczną”, a także rozszerza katalog paliw umożliwiających realizację celu OZE w transporcie o: ciekłe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu, gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu oraz możliwość stosowania energii elektrycznej z OZE.
Obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 11 lipca 2020 r. w sprawie wartości opałowej poszczególnych biokomponentów i paliw ciekłych wymaga aktualizacji. Projekt rozporządzenia (nr 1246 w wykazie prac legislacyjnych MKiŚ) przekazany w lutym 2025 roku do konsultacji publicznych dostosowuje prawo krajowe do wartości energetycznych poszczególnych nośników energii wskazanych w załączniku III do dyrektywy RED II.
Stanowisko ORLEN zawiera uwagi o charakterze legislacyjnym, redakcyjnym i merytorycznym. W naszej ocenie przyjęcie 14-dniowego vactio legis nie jest właściwe, a termin wejścia w życie rozporządzenia powinien być skorelowany z terminem wejścia w życie przepisów ustawowych regulujących materię wartości energetycznej nośników energii wykorzystywanych w transporcie. Z ustawy nowelizującej wynika, że zmiana „wartości opałowej” na „wartość energetyczną” oraz możliwość wykorzystania do realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego nowych rodzajów paliw i odnawialnej energii elektrycznej będzie możliwa dopiero od stycznia 2026 r.
Uwagi merytoryczne wskazują natomiast m.in. na potrzebę określenia wartości energetycznej dla biometanu (bez względu na formę – sprężoną lub skroploną) czy konieczność dodania wartości procentowych źródeł odnawialnych w przypadku bioeteru tert-butylowo-etylowego (ETBE). Zwracamy też uwagę na potrzebę zweryfikowania – w związku z proponowanymi regulacjami krajowymi – czy wartości przypisane dla niektórych paliw na szczeblu prawa unijnego zostały określone prawidłowo.
Materiały do pobrania: