ORLEN, jako spółka notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, zobowiązany jest do stosowania zasad ładu korporacyjnego zawartych w dokumencie „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW”. Dbamy o należytą komunikację z inwestorami i analitykami oraz pozostałymi uczestnikami rynku kapitałowego prowadząc przejrzystą politykę informacyjną. Zapewniamy łatwy i równy dostęp do publikowanych informacji.
Wdrożone systemy są zgodne z najwyższymi międzynarodowymi standardami zarządzania i stanowią codzienną praktykę w działalności spółki, której celem jest profesjonalna obsługa klientów oraz utrzymanie najwyższych standardów ochrony zdrowia i środowiska.
Co roku ORLEN jest poddawany okresowo przeprowadzanej weryfikacji zewnętrznej, której potwierdzeniem są Certyfikaty zgodności realizowanych działań z wymaganiami międzynarodowych standardów.
Działamy w oparciu o Zintegrowany System Zarządzania, na który składają się:
- System Zarządzania Jakością wg PN-EN ISO 9001 i AQAP 2110,
- System Zarządzania Środowiskowego wg PN-EN ISO 14001,
- System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg PN-EN ISO 45001,
- System Zarządzania Energią (SZEn) wg ISO 50001,
- System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji wg PN-ISO/IEC 27001,
- System Certyfikacji Łańcucha Produkcji Biomasy i Biopaliw (ISCC EU),
- System Certyfikacji Łańcucha Produkcji Biomasy i Biopaliw (KZR INiG),
- System Zakładowej Kontroli Produkcji (ZKP),
- System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności HACCP oparty o wymagania Kodeksu Żywnościowego (Codex Alimentarius),
- System Zarządzania Jakością wg PN EN ISO/IEC 17025 (w komórkach organizacyjnych wykonujących badania metodami wymagającymi uznania UDT),
- System Zarządzania Risk Based Inspection (RBI).
Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy to umowa społeczna, która jest źródłem prawa pracy, zawierana w drodze rokowań pomiędzy pracodawcą a związkami zawodowymi. Stanowi on swoistego rodzaju konstytucję HR, która sankcjonuje motywacyjny i spójny system wynagradzania i premiowania, tworzy standardy indywidualnych relacji pracownik-pracodawca oraz normuje partnerstwo w relacjach pracodawca-organizacje związkowe.
W Grupie ORLEN działają skuteczne systemy kontroli funkcjonalnej, zarządzania ryzykiem, nadzoru nad zgodnością działalności z prawem (compliance), a także audyt i kontrola wewnętrzna. Równoległe funkcjonowanie wszystkich wyżej wymienionych elementów umożliwia sprawowanie stałego i skutecznego nadzoru w zakresie przeciwdziałania korupcji, niezgodnym z prawem gratyfikacji oraz konfliktom interesów.
ORLEN konsekwentnie dba o budowanie etycznego środowiska pracy. W maju 2021 roku „Wartości i zasady postępowania ORLEN S.A.” zostały zastąpione przez nowy Kodeks Etyki. Dokument przedstawia najważniejsze zagadnienia związane z etyką w firmie. Kodeks etyki określa wartości i zasady postępowania, które pracownicy Grupy ORLEN zobowiązują się respektować: Odpowiedzialność, Rozwój, Ludzie, Energia, Niezawodność. Wartości te nie uległy zmianie.
Od 2018 roku w Grupie ORLEN obowiązuje Polityka Antykorupcyjna oraz funkcjonuje koordynator do spraw antykorupcyjnych. Obowiązek zapoznania się z polityką i zasadami antykorupcyjnymi dotyczy również kontrahentów w momencie nawiązywania relacji biznesowych.
Wskaźniki ESG w ramach Ładu Korporacyjnego znajdują się w Raporcie Zintegrowanym:
https://raportzintegrowany2021.orlen.pl/strategia/esg/zarzadzanie/